Metro Test Sürüşünde konuşan İmamoğlu: “Bize En Çok Oy Verenler İçin Değil, İstanbul Halkı İçin Metro Yapıyoruz”
Haber: OKTAY YILDIRIM Kamera: ADEM KARABAYIR
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, Anadolu yakasında 3 ilçeden geçecek 8 istasyonlu, 10,9 kilometrelik Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro hattının ilk etabının test sürüşüne katıldı. İmamoğlu, “Bunlar her zaman sorunsuz, hesapla, kitapla, planlamayla tamamlanabilecek işler. Bu işi küçümseyenler var. Bu işi küçümseyenler ne yazık ki bu işi durdurulan 10 metro hattına dönüştürdüler. Biz de bu işi hafife aldık.” Bu işi ciddiye alın. Önemli işler yapan insanlar ciddi insanlardır.” Bu bakımdan gösteriş yapmıyoruz; metroyu yapıyoruz. Veya havaya spreylemiyoruz; metroyu yapıyoruz. Ayrıca metroyu bize çok oy verenler için değil, İstanbul halkı için yapıyoruz. Buna devam edeceğiz. İnşallah metrolarla birlikte İstanbul’un altına raylı metroyu da yapacağız. Demiryolları, büyük yer altı hatları ve inşallah 700 kilometreyi aşan metro ağıyla birlikte bir İstanbul yaratacağız” dedi.
İBB, Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro hattının üretimine 2017 yılının Mayıs ayında başlamıştı. Proje, inşaatına başladıktan sadece 7 ay sonra 29 Aralık 2017’de durdurulmuştu. Mart 2018’de inşaat yeniden başladı. Ancak önceki İBB yönetiminin hakediş ödemelerini yapmaması nedeniyle Ekim 2018’de şantiye sessizliğe büründü, ancak o güne kadar yüzde 4 ilerleme sağlandı. Ekrem İmamoğlu başkanlığındaki yeni İBB yönetimi, Ekim 2019’da yapılan anlaşmayla Deutsche Bank’tan kredi alarak sınır inşaatına yeniden başladı. Hattın Sancaktepe-Çekmeköy arasındaki ilk etabında sona gelindi. İmamoğlu, hattın ilk etabı için test sürüşüne CHP Sancaktepe Belediye Başkanı adayı Alper Yeğin ile birlikte tanıklık etti.
AVŞAR “TEK İSTASYONDA KREŞİMİZ, BİR İSTASYONDA ŞEHRİMİZ RESTAURANTIMIZ OLACAK”
İmamoğlu, test sürüşü öncesinde Samandıra Merkez İstasyonu peron katında İBB Genel Sekreter Yardımcısı Pelin Alpkökin ve İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Ceyhun Avşar’dan hattın inşaat süreci ve sonrasına ilişkin detaylı bilgi aldı. İmamoğlu, Avşar, “Biz sadece raylı sistem projeleri üretmiyoruz; raylı sistem projeleriyle birlikte burada yolcu akışına uygun sosyal fonksiyonları da tanımlamayı hedefliyoruz. Hattımızın açılmasıyla birlikte Meclis’te bir kreş hazır olacak” dedi. Bugün raylı sistemin açılmasıyla birlikte çıkış yapacağımız istasyon.” “Hattın açılışıyla eş zamanlı olarak Sarıgazi İstasyonu’nda bir Şehir Restoranı da hizmete girecek” bilgisinin ardından şu açıklamayı yaptı:
“BAZEN HER ZAMAN DİYORLAR: ‘METROYA BAŞLADIK: Mart ayında bu hatla birlikte iki metro hattını da hizmete açacağız. Sancaktepe, Sultanbeyli ve Çekmeköy olmak üzere üç ilçemizin değerli insanları için buradaki metro yolculuğuyla halkımızı buluşturacağız. Önemli bir hat. Bazen ‘Metroyu başlattık’ diyorlar. İhale var, yüzde 3-4 ilerleme var… Bu, ihaleyi kazanan bir firma ve ihaleyi kazanan firma şantiyeye yerleşmiş demektir. Biz devraldığımızda şu anki durum bu. Ve bu durumdan bugüne kadar olan süreç şöyle işliyor: Göreve gelir gelmez sadece 4 ayda bu metro hattı için gerekli finansmanın ilk boyutunu hazırlamakla başladık. Biz buraya 2019 yılının sonunda yani 2020 yılının başında başladık. Yani sıfırdan başladık ve çok şükür 4. yılımıza geldiğimizde bunun büyük bir kısmını milletimizin hizmetine açmış olacağız. vatandaşlarımız. 5’inci yılda hepsini açacağız. Sadece bir yılda ciddi bir seyahat kapasitesi olan bu sınırı, Sultanbeyli dahil vatandaşlarımızla buluşturacağız.
ATAKÖY-İKİTELLİ SINIRIMIZ MART AYINDA DA VATANDAŞLARIMIZLA BULUŞUYOR: Aynı şekilde Ataköy-İkitelli hattımız da mart ayında vatandaşlarımızla buluşacak. Eskisi gibi sadece metroları açıp metro yolculuklarını organize etmiyoruz; Aynı zamanda her istasyonumuzu bir fırsat alanına dönüştürüyoruz. Daire Başkanımız da bunu ifade etti. Birine kreş, diğerine Şehir Restoranı yapıyoruz. Bu doğrultuda başka fırsat alanlarımız da var. Bunları zaman içerisinde tekrar kamusal alana dönüştüreceğiz. Dolayısıyla çevresindekilere değer katan bir işletme haline gelecektir. Üzüntümüz şu: Nasıl ki İstanbul’un en doğu noktasına taşıyacağımız Sultanbeyli sınırını bitiriyorsak, bir benzerini de en batı noktadaki Beylikdüzü sınırına taşımak istiyoruz. ve daha önce devir yapılmadığı gibi burada da çok düzenli bir şekilde proje hazırladık, finansmanını büyük ölçüde çözdük ve ihale aşamasına geldik ve ihaleye çıkmadan önce sadece bir tane ile ihaleye çıktık. mürekkep, bir kalem, bir imza, devletimizin istatistik raporunda yer alacak onay verilmeyecektir. Aynı şekilde Eyüpsultan-Bayrampaşa hattındaki süreci de onaylamamak topluma büyük bir ihanettir. İstanbul’a büyük ihanet.
16 MİLYON İNSANIMIZ ADINA BİR İMZA, MÜREKKEP TALEP EDİYORUZ: Bir an önce bu ihanetten vazgeçerek, İstanbul’un en batısındaki Beylikdüzü-Sefaköy hattının başlangıcı, İstanbul’umuza hizmet noktasında bir imza ve mürekkep talep etmek istiyoruz. 16 milyon insanımız adına talep ediyoruz. Tıpkı burada olduğu gibi Çekmeköy’ü Sancaktepe ve Sultanbeyli ile buluşturduğumuz gibi; Bakırköy’ü Bahçelievler’e, Küçükçekmece’yi Avcılar’a, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Esenyurt ve Başakşehir’i o bölgeye getirmek istiyoruz. Bunu her gün, karşılaştığım her noktada anlatacağım. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Planı’na dahil edilmenin onaylanması bizim önümüzü açacak. Bu yanlışın bir an önce durdurulmasını talep ediyoruz. Şunu da söyleyeyim. İnşallah Mart ayında Sancaktepe adayımız Sayın Alper Yeğin ile birlikte Çekmeköy’den Samandıra’ya ilk yolculuğumuzu burada güçlü bir açılışla gerçekleştireceğiz. “Şimdiden iyi şanslar”
Açıklamaların ardından İmamoğlu, Yeğin ve beraberindeki heyet, test sürüşü yapacak Neslihan Pepeoğlu yönetimindeki trene gitti. İmamoğlu, tren Samandıra İstasyonu’ndan Çözüm Mahallesi İstasyonu’na doğru ilerlerken kendisini takip eden gazetecilere açıklamalara devam etti. İmamoğlu şunları söyledi:
“5 YILDAN AZ ZAMANDA 66 KİLOMETREYE YAKLAŞIK METROYU TAMAMLAYARAK MİLLETİMİZİN HİZMETİNE AÇTIK: Metronun kilometre maliyeti neredeyse 55 milyon Euro’nun üzerine çıktı. Bu da bir kilometre metronun 2 milyar TL maliyeti anlamına geliyor. Bunun büyüklüğünü anlamak için bunu söylüyorum. Bu yatırımların daha verimli kullanılabilmesi için ‘yürüyen bir İstanbul’a ihtiyacımız var. Yani artık sokaklarda dolaşan minibüs, otobüs ve araçlar yerine bu var. Bu hatların çalışması için yolculara ihtiyaç var. O yolcunun lastik tekerlekli araçlardan da uzaklaşması gerekiyor. Bu kapsamda vatandaşlara konforlu yürüyüş alanlarının sunulması gerekiyor. Yaya konforu artık şehirlerde en önemli konu. Aslında mümkünse araba almadan şehrin her yerine ulaşmanızı sağlayan metro hatları bizim için çok değerli. Toplu ulaşımın en değerli sınırı anlamına gelecek. İnşallah bu devrim bittiğinde 5 yıl sürer… Bizimki maalesef 5 yıldan biraz az. Her zaman söylerim; Üç ayımızı boşa harcadılar. Ama tamam. 5 yıldan kısa bir sürede yaklaşık 66 kilometrelik metroyu tamamlayarak halkımızın hizmetine açtık.
CİDDİ İŞLER, CİDDİYETİ YÜKSEK İNSANLAR TARAFINDAN YAPILABİLİR: Hesaplamalarla, defterlerle, planlamayla her zaman sorunsuz tamamlanabilecek işler bunlar. Bu işi hafife alanlar var. Bu konuyu küçümseyen insanlar ne yazık ki durmuş 10 metro sınırına dönüştürdüler. Bu işi ciddiye alıyoruz. Bu şehrin ihtiyaçlarını ciddiye alıyoruz. Metro çalışması da aynen böyle. Bu çok önemli bir iş. Önemli işler son derece ciddi insanlar tarafından yapılabilir. O insanlar akıldan, bilimden, teknolojiden uzak olmayan, işi bilen insanlar… Çok değerli Genel Sekreter Yardımcımız, Daire Başkanımız, müteahhit firmamız ve buranın daha birçok değerli insanı, olmayan meslektaşlarım. burada finansla ilgilenen Sayın Genel Sekreter ve diğer arkadaşlarımız; Hepsinin ortak emeğiyle, doğru finansmanla, doğru zamanda, doğru aksiyonla yürütülen çalışmalar. Bu yüzden gösteriş yapmıyoruz; Metroyu yapıyoruz. ya da havaya püskürtmeyiz; Metroyu yapıyoruz. Bu açıdan Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli hattını özellikle çok önemsiyorum. Ayrıca metroyu bize en çok oy verenler için değil, İstanbul halkı için yapıyoruz. Onu da ifade edeyim. Bunu da sürdüreceğiz. İnşallah hep birlikte, İstanbul’un altına metrolar, raylarla döşenen demiryolları, büyük yer altı hatları, 700 kilometrenin üzerinde metro ağı olan bir İstanbul yaratacağız.
DİNLEMEYENLERE DUYURALIM: Bu 1,5 yıllık iznimiz vardı ve bu nedenle hazırladığımız kaynakları kullanamadık. Daha sonra yeşil tahvil ihracıyla o kaynağı temin ettiğimiz noktada bu anlamda etkin ek finansman sağladık. Ancak burada mesele şu: Biz o dönemde özellikle Çekmeköy, Sancaktepe ve Sultanbeyli olmak üzere bu bölgeyi çok önemsediğimiz için burayı sürekli olarak ciddi fedakarlıklarla, yaklaşık 140 milyon Euro’luk öz kaynaklarımızla finanse ettik. Yolumuza devam ettik. Bu konuda kurum-müteahhit dayanışmasını en güçlü seviyeye taşıdık. Bunu da çok sorunlu anlarda, bildiğiniz gibi yüksek enflasyonun, yüksek faizlerin olduğu ve maalesef paranın olmadığı, akışın sorunlu hale geldiği bir ortamda başardık. Bu, bütçeyi verimli hale getirebilme ve en sorunlu anlarınızda bile çözüm üretebilme yeteneğidir. Bu farklı bir ders. O halde duymayanlara bu haliyle tekrar duyuralım.”
Samandıra İstasyonu’nda başlayan test sürüşü Çözüm Mahallesi İstasyonu’nda başarıyla sona erdi.